Scholen, toen en nu

Vroeger was alles beter. Hoor jij je ouders of grootouders dat ook weleens roepen? De jeugd van tegenwoordig. Laten we daar vooral niet over beginnen. Ze zitten de hele dag binnen voor hun schermpjes. Spelletjes op de nintendo of telefoon aan het spelen. En respect voor de ouderen hebben is er al helemaal niet meer bij. Luisteren doet de jeugd al helemaal niet meer. En wanneer je ze aan wilt spreken krijg je een grote mond terug. Vroeger had je dat niet eens durven denken of je had al een draai om je oren te pakken. Nee, de jeugd van tegenwoordig, dat is niet best. Vroeger was alles beter.

Gebruik van de liniaal

Vraag het aan een tiener van nu en hij zal je zeggen dat je de liniaal gebruikt om een rechte lijn te trekken of om de afstand tussen twee lijnen te meten. Vraag het aan iemand van de oudere generatie en ze vertellen je zonder blikken of blozen dat de liniaal vroeger door de leraar nog weleens werd gebruikt om iemand een tik op zijn vingers te geven. Niet als een grapje, maar als een serieuze straf. Geloof maar dat dat zeer deed. En wat het ook was dat je had gedaan om die tik te verdienen, dat ging je zeker geen tweede keer doen.

Vroeger leerden ze nog hoofdrekenen

De studenten van tegenwoordig die studeren om leraar in het basisonderwijs te worden zakken met velen tegelijk als het aankomt op de taaltoets of de rekentoets. Hoofdrekenen op niveau van groep 8+. Hoe kan het toch zijn dat iemand daarvoor zakt, nadat ze de HAVO glansrijk hebben afgerond? Vroeger leerden leerlingen hoofdrekenen. Tegenwoordig wordt rekenen na de basisschool omgedoopt tot wiskunde, waarbij massaal gebruik gemaakt wordt van de rekenmachine. Zelfs voor het optellen van twee plus twee pakken leerlingen uit gewoonte nog een rekenmachine erbij.

Betere banken

Toch was vroeger niet alles beter. Neem nou de schoolinrichting. Tegenwoordig wordt ook bij de school meubels er goed op gelet dat het niet alleen handig is in het gebruik en duurzaam materiaal is, er wordt ook rekening mee gehouden dat het ergonomisch goed is voor de kinderen. En daarbij willen we vaak ook vrolijke en frisse kleuren die de kinderen stimuleren en motiveren gedurende de dag. Geen donkere bedompte ruimtes meer waar je het liefst niet eens naar binnen gaat. School is een feestje. Mogen leren is een feestje. En zo leren we dus ook weer dat vroeger alles anders was, maar niet per se beter.